
Debate: Did Project Censored Whitewash Serbian Atrocities?  

Editors' Note: 

David Walls' article in the last issue of New Politics, "How Project Censored Joined the 
Whitewash of Serb Atrocities" (Volume IX, No.1, Whole Number 33, Summer 2002), elicited 
commentary from Bogdan Denitch and critical responses from Peter Phillips, Diana Johnstone, 
and Edward S. Herman & David Peterson, all printed below. Each critical response is followed 
with a reply from Walls.  

 

BOGDAN DENITCH  

The Shame and Scandal of Apologias for Atrocities  

To the Editors:  

IT WAS GRATIFYING TO READ DAVID WALLS'S review, in the current issue (#33) of New 
Politics, of "How Project Censored Joined the Whitewash of Serb Atrocities" during the reign of 
Slobodon Milosevic, especially the atrocities committed during the wars against Bosnia, Croatia, 
and Kosovo. I would like to add a few paragraphs of support to Walls's analysis based in large 
measure on my own personal experiences in Yugoslavia over many decades.  

As a preliminary to my brief contribution to the discussion, I want to at least pose the relevant 
question, not touched upon in Walls's article, whether the UN-sanctioned NATO interventions in 
Bosnia and in Kosovo were justified and deserved the support of democrats and socialists. It is 
not a simple question to answer. Remember that Marx and Engels backed the Allies in the 
Crimean War against the Russian Empire in the mid-19th century, despite the fact that the Allied 
forces mainly included undemocratic imperial powers. At the time, England was oppressing 
Ireland and brutally colonizing India and Africa, France was no less savage in asserting its 
domination of Algeria and Turkey oppressed most of the population of its own multi-national 
Empire. Nevertheless, neither the political character nor motives of the anti-Russian alliance 
were determinant in deciding whether to back the war against Russia; at least not for Marx or 
Engels, for whom Russia was the greater evil and the main enemy of democratic and social 
revolutions.  

This does not, of course, determine whether the UN-sanctioned NATO interventions in the Wars 
of Yugoslav Successions, were justified and deserve support of democrats and socialists. It 
does indicate, however, that support for such actions is not alien to our tradition and has to be 
argued, for or against, on its own merits. I do believe that while differences on the question of 
military intervention are legitimate, those who opposed it in Yugoslavia were obliged to offer an 
alternative way to stop the carnage in Bosnia and Serbia's brutal repression of the Albanian 
majority in Kosovo.  

What is not legitimate is to deny that massive crimes were being committed in Bosnia mainly, 
though not exclusively, by the Serbs supported by the Milosevic regime in Belgrade, and that for 



over a decade the Serbian government was repressing the Albanian majority in Kosovo, having 
first arbitrarily abolished the autonomy of that province. I might add that in both cases the United 
States was dragged into the intervention quite late by its Allies, kicking and resisting all the way, 
preferring that the Europeans alone should settle the problem and take all the casualties. In 
both cases, Russia went along and China did not use its veto.  

So it is simply wrongheaded to treat these interventions as solely or even primarily U.S. policy 
initiatives. It is also a fact that in Bosnia at least for three to four years other methods of solving 
the civil war and intervention from Serbia and Croatia were tried at no small cost in lives of UN 
troops and with no less than 200,000 dead Bosnians, overwhelmingly Bosniak, but including 
Serbs and Croats, and two million refugees. A part of the cost was the well documented largest 
single massacre in Europe since the Second World War of more than 5,000 Bosniak men and 
boys after the surrender of Srebrenica, an enclave declared a safe area by the UN.  

Armed intervention was the last thing tried and it did stop the carnage, permitting Bosnia to 
slowly start recovering.  

The decision to intervene in Kosovo was informed by the bitter lessons of Bosnia and the war in 
Croatia. Only armed intervention stopped the military aggression by the Serbian forces, and 
unfortunately innocent Serb civilians have also paid a heavy price in displacement and exile for 
years of brutal aggression and repression by the regime most of them had supported.  

Perhaps the worst of Milosevic's crimes was his policy of centralization and Serbian domination 
which he knew would destroy Yugoslavia and plunge it into bloody wars of succession. In this 
he was helped by his nationalist rivals, Tudjman in Croatia and Izetbegovic in Bosnia, but the 
main responsibility for the wars is his and that of the Serbian political establishment.  

Milosevic has long ceased to be in any sense of the word a figure of the left, even the 
authoritarian Titoist "left." For years, while in power, he was allied with such right-wing ultra 
nationalists as Vladimir Seselj and Arkan, whose militias committed most of the war crimes, 
rapes and looting during the Croat and Bosnian wars. In the last Presidential election in Serbia 
he urged his followers to vote for Serbia's Haider, Vladimir Seselj, who is more aggressively 
nationalist and fascistic than LePen and Haider. Seselj received 23 percent of the vote in a 
three-way election in October 2002.  

None of this necessarily makes me right on the question of military intervention, but I have the 
right and obligation to shout about massacres and mass rape. I have talked to women in their 
early teens who had been repeatedly raped by Serbian militia in 1992, I counted corpses in 
Moslem and Serbian villages and I talked to prisoners of war. And I regard it as a shame and a 
scandal that people who claim to be on the left in the U.S. still apologize for the atrocities 
caused by the butcher of the Balkans out of some mechanical formula which supposedly makes 
the enemies of the U.S. empire politically acceptable no matter how brutal and repressive they 
might be.  

BOGDAN DENITCH is Chair of the Socialist Scholars Conference and heads ToD, an NGO 
active in Serbia, Croatia, Bosnia and Kosovo.  



PETER PHILLIPS  

In Defense of Project Censored's Coverage  

To the Editors:  

A RESPONSE TO DAVID WALLS' CRITICISM requires an understanding of Project Censored's 
purpose and mission. Project Censored is a 26-year-old media research group at Sonoma State 
University (SSU). We annually compile a list of the most important Censored/under-covered 
news stories of the year. Over 200 faculty, students, and community experts participate in the 
Project. Censored students and staff screen several thousand stories each year, selecting some 
900 news articles for evaluation by faculty and community evaluators. Our 90-faculty/community 
evaluators are experts in their individual fields and rate the stories for credibility and national 
importance.  

Each news story is evaluated on its own merits. We do not evaluate the source publication in its 
totality or make any claims that our selection of any single story from a source is in some wayan 
endorsement of other news stories by that publication. This strategy has allowed us over the 
years to recognize individual news stories from a broad spectrum of political perspectives.  

Each year SSU students in our Media Censorship class research the top ranked stories to 
determine the degree of mainstream coverage. This class examines the corporate media's 
coverage of the story and evaluates the credibility and accuracy of the story in relationship to 
other news articles on the topic. A collective vote of the students, staff and faculty narrows the 
stories down to twenty-five each year. This Project-wide voting by some 200+ people 
establishes which 25 stories will be listed in our annual book. Our national judges, who are 
scholars, authors, and media experts from across the nation, complete the final ranking of the 
stories.  

While selection of these stories each year is a long subjective judgmental process, we have 
grown to trust this collective effort as the best possible means of fairly selecting these important 
news stories. We believe that this group process, involving such a large number of 
academicians and students, gives us a high-quality annual list of the most important under-
covered news stories in the United States.  

Every year critics write about one or more of our stories saying that our choices are 
inappropriate or in some way biased. We always review these concerns and look to our critics 
for ways in which we can improve our evaluation process. David Walls, however, has taken a 
somewhat different approach. Walls has linked together a category of stories covering 
Yugoslavia. He claims Project Censored has hidden political motives and that we have moved 
into "the netherland of conspiracy theorists, Marxist-Leninist sects, and apologists for authori-
tarian regimes." Walls names fifteen individuals as participants in this dark underworld including: 
Michael Parenti, Sara Flounders, Diana Johnstone, Michel Chossudovsky, Martin Lee, Thomas 
Deichmann, Ramsey Clark, Lenora Foerstel, Richard Becker, Louis Wolf, Ellen Ray, Bill 
Schaap, Margaret Papandreou, Jared Israel and myself. Walls attacks our individual credibility 



by red baiting, innuendo, and linking us erroneously to untrustworthy Serb apologist 
organizations.  

The news stories on Yugoslavia covered in our 1999, 2000, and 2001 Censored books, were 
initially screened by seven different evaluators including faculty from Sonoma State University's 
War & Peace lecture series, Political Science and Sociology Departments, and a retired US. 
Marine Corp general. Each story was reviewed and voted on by the entire Project. The stories 
selected were published in the following publications: The Progressive, CovertAction Quarterly, 
This (a Canadian monthly), El Pais, The Progressive Review, Extra, The Village Voice, In These 
Times, Pacifica Radio, Women Against Military Madness, Because People Matter, and the San 
Francisco Bay Guardian.  

We stand on the veracity of the original stories. Oil pipeline feasibility studies were for example 
initiated immediately after the NATO occupation of Kosovo verifying the original story published 
in our Censored 2000 yearbook. Furthermore, the Trepca mine complex in Kosovo has been 
taken over by ITT Kosovo Ltd. - a joint venture of US, French, and Swedish companies.  

The US. media was extremely biased during the civil wars in Yugoslavia. The 1992 ITN photo 
was widely used as propaganda to demonize the Serbs as Nazi-like death camp killers. There 
was no death camp at that site when the photo was taken. Project Censored never claimed that 
horrendous civil rights abuses didn't occur on both sides of that terrible struggle. The fact that 
the LM magazine lost a liability suit on the story does not under British law mean the story 
wasn't true. Truth and liability under British law are not mutually exclusive. Had LM magazine 
been publishing in the US, the truthfulness of the story would have been protected by the First 
Amendment.  

Finally, it was widely reported in the media and used as a justification for NATO intervention that 
the incident at Racak was a Serbian genocidal massacre. These reports occurred well before 
the forensic team's report was made available and were widely questioned in the European 
press. To this date the forensic report is at best ambiguous on whether a massacre actually oc-
curred and presents no clear evidence as to the responsible parties.  

After reading Walls' piece Carl Jensen, founder of Project Censored, stated "For 25 years, 
Project Censored's sole objective has been, and still is, to publicize stories appearing in the 
alternative press that have been overlooked or under-covered by the mainstream media. To 
suggest that Project Censored is involved in some insidious form of a pro-Serbian conspiracy 
involving Emperors Clothes, Michael Parenti, Michel Chossudovsky and others is ludicrous."  

Herb Foerstel, author of Banned in the Media and From Watergate to Monicagate, wrote to 
Project Censored after reading Walls' chapter:  

“Having read David Walls' comments and charges, it is clear that he is not seeking a debate on 
the issues. Instead, he solicits a defense of the personal and professional reputations of the 
individuals whose characters he has maligned. On principle, one must refuse to participate in 
such a disreputable process.  



“David Walls' emotional defense of NATO intervention in the Balkans resurrects the language of 
the Red Scare in defining support for the KLA-NLA terrorists as a new litmus test for 
membership in the democratic left.  

“Anyone opposing Albanian terror in Yugoslavia or Macedonia is a ‘Stalinist.’ That epithet is 
thrown about so capriciously as to taint everyone from liberal economists to heads of feminist 
organizations to the youngsters protesting the WTO. In the post-Cold War world, such 
intemperate rhetoric seems quaint and a bit silly. But there is nothing laughable about Walls' use 
of guilt by association. His chilling witch hunt, reminiscent of the old HUAC, identifies ‘Stalinists’ 
on the basis of their personal associations, conferences attended, papers published, and 
support for political organizations, which he calls ‘front groups.’ It matters little that Walls' 
snooping has produced flawed documentation and groundless accusations. That he should 
embark on such a witch-hunt at all is sufficient cause for concern. In his view, every journalist 
who challenges NATO's intervention in the Balkans is a ‘conspiracy theorist.’ Every scholar who 
disputes the legitimacy of the War Crimes Tribunal is a ‘Stalinist.’ Every author who believes 
Serbia has been the victim of aggression is ‘an apologist for authoritarian regimes.’  

“Walls would censor Project Censored by blacklisting any author who brings the light of day to 
events in the Balkans. Please do not allow these groundless attacks to silence you or weaken 
your resolve. This is precisely the kind of political pressure that Project Censored was created to 
overcome.”  

David Walls, a retired Sonoma State University administrator now assigned part-time to the 
Sociology Department, wrote a similar article for the Sonoma State University student 
newspaper after the publication of Censored 2000 two and a half years ago. At the time, 
students from the Project strongly rebuked him in print the following week, and Carl Jensen and 
I responded later in the student newspaper as well. For the next year, Walls continued to snipe 
at Project Censored by sending emails to various faculty members on campus, but failed to 
generate any widespread support for his position.  

In conclusion, Project Censored will continue our 26-year work of reporting on censored/under-
covered news stories that the corporate media fail to cover. In the 1999 and 2000 Censored 
yearbooks seven out of 96 stories we cited were about the Balkans. This coverage level seems 
very appropriate given the degree of control the Pentagon exercises over the news with its 
restricted access rules and media pools. Many important news stories on U.S. military affairs 
remained uncovered/censored by the U.S. corporate media. We will continue to find 
independent sources of news on these subjects. To think that the Pentagon, after Vietnam, 
Granada, Panama, and Iraq suddenly became a humanitarian organization in the Balkans 
seems ridiculous to us and to most rational observers.  

PETER PHILLIPS is the Director of Project Censored and an Associate Professor and Chair of 
the Sociology Department at Sonoma State University.  



DAVID WALLS Replies:  

IN MAY 2000 I WROTE IN THE Sonoma State Star, our campus newspaper, that Project 
Censored had joined a cover-up of Serbian atrocities at Bosnian detention camps and a 
massacre of civilians in Kosovo. Over the past two and a half years Project Censored has 
offered no substantive rebuttal of even one of my points of criticism, and Peter Phillips presents 
none here. Instead he repeats that Project Censored was right all along and explains a 
methodology which is itself under question precisely because – at least regarding the Balkans – 
it seems unable to detect and reject dubious sources with inaccurate stories. Phillips quotes 
Carl Jensen that Project Censored's sole objective is "to publicize stories appearing in the 
alternative press that have been overlooked or undercovered by the mainstream media," which 
tellingly neglects to emphasize the project's additional claimed criteria of credibility and 
accuracy.  

Phillips continues to defend Thomas Deichmann's story from LM that ITN faked the picture of 
the emaciated Fikret Alic taken at Trnopolje camp in Bosnia on August 5, 1992. Trnopolje was 
one of three Serbian-run camps, along with Omarska and Keraterm, in the municipality of 
Prijedor. Phillips writes, "There was no death camp at that site when the photo was taken." 
Interesting question: when would a Prijedor death camp cease being a death camp? If the last 
killings there stopped a month before the photo was taken? A week before? The day before? An 
hour before? We know from the evidence presented to the International Criminal Tribunal for the 
former Yugoslavia (ICTY) in the trial of Dusko Tadic that he was involved in gruesome crimes at 
Omarska camp as late as July 27, just nine days before the ITN team's visit there. Ed Vulliamy's 
interview with Alic revealed that he had been forced to help dispose of the nearly 200 bodies of 
men slaughtered in Room 3 at Keraterm camp on July 24, twelve days before ITN captured his 
image on videotape at Trnopolje, where he had been moved. One might well conclude the 
picture of Alic doesn't begin to capture the horrors that took place at the three Prijedor camps.  

The ITN libel suit against LM was conducted under British law, which is different from that of the 
United States as Phillips notes, in that it puts the burden of proof on the defendant - which, 
however, is not to say that truth is not at issue. The fact remains that LM was unable to produce 
for its defense a single witness who was present at Trnopolje on the day of the ITN visit. You 
can read the blistering comments of Vulliamy, who was there at Tmopolje on August 5, 1992, in 
his article "Poison in the Well of History," available on the website of the Guardian: 
(http://www.guardian.co.uk/itn/ article/O,2763,184815,00.html). Deichmann, in contrast, did not 
visit Trnopolje until four years later, in 1996. Phillips writes, "Had LM magazine been publishing 
in the U.S. the truthfulness of the story would have been protected by the First Amendment." 
This is backwards: if LM had been publishing in the U.S. the falsity of the story may have been 
protected by the First Amendment.  

From a pro-feminist standpoint, I am most disappointed that Phillips has refused to admit that 
Project Censored was wrong in denying the systematic rape of women during the Bosnian 
conflict. Both its story about the Bosnian detention camps in Censored 1999 and Michael 
Parenti's essay, ch. 6 in Censored 2000, scoff at reports of systematic rape (Parenti was the co-
keynote speaker at Project Censored's annual award ceremony this year). This is particularly 



ironic, as one of the greatest recent gains for women in international law has been the 
precedent-setting decision by the ICTY that the systematic rape of women in wartime is a war 
crime and a crime against humanity. The ICTY decision came in February 2001 in the case of 
Dragoljub Kunarac, Zoran Vukovic, and Radomir Kovac, convicted of presiding over the 
systematic rape of Bosnian Muslim women by Serbs in the Bosnian town of Foca during 1992-3, 
the same period discussed by Project Censored.  

On the story that western capitalism coveted Kosovo's aging and polluted Trepca mine complex, 
Phillips claims vindication by arguing the facilities have been taken over by ITT Kosovo Ltd. 
Phillips apparently got this piece of misinformation from yet another story by Sara Flounders, 
this one in the August 24, 2000, issue of Workers World, reported as an update in Censored 
2001. In fact, UNMIK, the UN agency providing civil administration in Kosovo, took over the 
Trepca complex and shut down production in August 2000. Their objective was to protect the 
community from continuing pollution and dangerous working conditions. UNMIK contracted with 
the ITT Kosovo Ltd. consortium to conduct the environmental clean-up and modernize the plant 
(the first facilities at Trepca were opened in 1920). UNMIK insists the Trepca complex remains 
in public ownership, and is sorting out multiple competing ownership claims, most dating from 
the Milosevic regime's attempts to privatize the complex.  

Phillips conveniently presents a list of 15 names mentioned in my critical comments. I would 
exempt Martin Lee and Margaret Papandreou, who are only tangentially connected to these 
stories, and Phillips himself, whose role has been to promote the propaganda of others. The 
remaining dozen individuals constitute a veritable gallery of Milosevic apologists. Indeed, four 
are members of the International Committee to Defend Slobodan Milosevic (Sara Flounders, 
Ramsey Clark, Lenora Foerstel, and Jared Israel) and two (Michael Parenti and Louis Wolf) are 
listed as signatories to one or another of its petitions. To the best of my knowledge, Phillips has 
met personally all but one or two of these people. That's not a conspiracy, just a network of 
association and influence that has managed to pull Project Censored into its orbit.  

Phillips' charge of "red-baiting" is a red herring that functions these days to distract activists from 
considering the potentially harmful effects of authoritarian political sects like the Workers World 
Party (WWP) on progressive social movements and institutions. During October 2002 the 
Internet and alternative press were buzzing with discussions of the impact of the WWP (a major 
sponsor and organizer of the October 26 antiwar demonstrations) on the nascent peace 
movement through its front groups, the International Action Center and ANSWER. For example, 
see the articles by Michelle Goldberg in Salon.com, Todd Gitlin in MotherJones.com, The 
Nation political correspondent David Corn in the LA Weekly, and Michael Albert and Stephen 
Shalom in ZNet. There have also been heated discussions of the WWP's role from the far left 
(Louis Proyect's Marxmail list) to the right (libertarian Justin Raimondo's Antiwar.com). Without 
such discussions, it's only newcomers to social movements who are innocent of the 
background, tactics, and impact of such sects and their front groups - until they learn the hard 
way.  

Phillips also quotes Herb Foerstel's rant, which displays him so engulfed in a cloud of 
revolutionary nostalgia -- "Red Scare . . . witch-hunt . . . HUAC . . . blacklisting" -- that he's lost 



track of which century we're in. Fifty years ago if you associated with communists you risked 
being considered a dangerous subversive; now you only risk being thought a fool. This fog 
surrounding Foerstel prevents him from reading my actual words. Nowhere do I define "support 
for the KLA-NLA terrorists as a new litmus test for membership in the democratic left," nor do I 
argue that "every journalist who challenges NATO's intervention in the Balkans is a 'conspiracy 
theorist.''' My article is a critique of historical falsification, not "an emotional defense of NATO 
intervention in the Balkans." I did not "throw about so capriciously" the epithet "Stalinist"; I used 
the term "Stalinoid" once in an appropriate context. My research drawing exclusively from public 
sources in print and on the Web is not "snooping." What was it Mary McCarthy said about Lillian 
Hellman? "Every word she writes is a lie, including 'and' and 'the.’" Foerstel's comments are 
hysterical, and an embarrassment for Project Censored to put forward as a substitute for 
reasoned argumentation.  

And what's Phillips implying at the beginning of his next-to-the-last paragraph? I surmise he 
would be happy to demote me to adjunct status, but I remain a tenured professor in the 
sociology department. I'm enjoying teaching part-time under the faculty early retirement 
program, a wonderful provision of the contract with the California State University that our union, 
the California Faculty Association, defends vigorously.  

 

DIANA JOHNSTONE  

The Media and Yugoslavia: A Reply to David Walls  

To the Editors:  

IN YOUR SUMMER 2002 ISSUE, an academic named David Walls complains at length about 
Project Censored for its 2000 awards regarding Yugoslavia. Those reports all challenged the 
mainstream media consensus on Yugoslavia that led up to NATO's 1999 war. As one of several 
writers attacked, I am described by Walls as among the most prolific apologists for Serbia, who 
was once the respected European correspondent for In These Times. The implicit threat is 
clear: anyone who deviates from the standard media interpretation of the Yugoslav drama can 
only be an apologist for Serbia and ceases being respected.  

Back in 1984, when I assume I was still its respected European correspondent, In These Times 
published an article of mine warning of the danger of Yugoslav disintegration. I must have been 
truly clairvoyant to foresee the disaster several years before the rise of Milosevic if, as Walls 
tells it, the unraveling of Tito's multi-ethnic and politically balanced Yugoslavia was begun by 
Milosevic when he moved to end the autonomy of Kosovo and Vojvodina provinces in 1989.  

From 1989 to 1996, I took leave from active journalism to serve as press officer of the Green 
Group in the European Parliament. While there, I watched how complex events in Yugoslavia 
were transformed by prejudice and propaganda into a simplified moral tale of good and evil that 
suited the self-justifying ideology of the new European Union as privileged champion of human 
rights. I had known Yugoslavia first hand from my student days, and resolved, once I left the 
Parliament, to investigate for myself what was happening there. By then, the one-sided anti-



Serb dogma was established. Neither In These Times nor The Nation, whose editors previously 
had sought my contributions, would publish my unorthodox  because balanced - first hand re-
ports from Kosovo in 1998.  

So my twenty-five years of first-hand experience of European politics, including Yugoslavia, 
suddenly counted for nothing. Any story about Serbs committing rape, murder or ethnic 
cleansing would be eagerly accepted - whether or not it was true. I saw journalists in Pristina 
hiring absurd all-terrain vehicles to go out on daily safari looking for Serbian atrocities. That was 
what editors were clamoring for and that was the path to career advancement. Background 
pieces giving more than one side to the story were definitely not wanted. Meanwhile, a number 
of veteran reporters with insight based on years spent in the region could no longer be 
published (for example, the former Belgrade correspondent of the French Communist Party 
newspaper L’Humanité).  

Western media coverage of the Yugoslav conflicts throughout the 1990s represented an 
altogether extraordinary case of bias and self-censorship, culminating in a unilateral war waged 
by NATO in blatant defiance of international law, supposedly on humanitarian grounds. This 
was the censored story not of a year but of the decade, perhaps of the last half-century. If 
anything, Project Censored gave too little, not too much, attention to this story. But since even 
the alternative media rarely published truly alternative reporting about the Balkans, there was 
not much for Project Censored to find.  

The Oil Pipeline Story  

AT A TIME when it was being widely trumpeted that Western interest in Yugoslavia could be 
only humanitarian because there was nothing there of economic interest, the ongoing project to 
build an oil pipeline across the Balkans through Bulgaria, Macedonia and Albania was so little 
reported that Project Censored (to my surprise) singled out for mention an e-mail message I had 
sent to friends in Minnesota, who published it in the November 1998 bulletin of Women Against 
Military Madness (WAMM). Walls describes my message as the dubious Balkan oil pipeline tale 
and dismisses it as follows:  

“Although a Balkan pipeline route has been the subject of a modest feasibility study, the U.S. 
government continues to support a pipeline proposed by BP Amoco and Chevron from Baku in 
Azerbaijan to the Turkish port of Ceyhan on the Mediterranean. That puts the pipeline through 
the Caucasus, nearly a thousand miles east of the Balkans.” 

Now, my WAMM item mentioned the Ceyhan project, which at the time (and for several years to 
come) was stalled because it was extremely long and expensive, and running through insecure 
Kurdish territory. To speak of the pipeline overlooks the fact that several pipelines are in the 
works. The one planned by the U.S.-based Albanian-Macedonian-Bulgarian Oil company 
(AMBO) is shorter and its estimated cost is less than half that of the Ceyhan pipeline. What 
Walls calls a modest feasibility study cost $980,000, most of it U.S. taxpayers' money. Ted 
Ferguson, the CEO of AMBO, used to work for Dick Cheney's company, Brown and Root, which 
has been making handsome profits from contracts to provide infrastructure and services to the 
giant new U.S. military base in southern Kosovo, Camp Bondsteel. In September 2001, 



Ferguson announced plans to complete the AMBO pipeline in 2005. Who knows whether this 
will happen? The point is that in 1998, when NATO was preparing to go to war to force the 
Yugoslav government to accept NATO occupation of Kosovo, the claim that there were no 
Western economic interests in the region was simply untrue.  

Much later, in the February 15, 2001 issue of The Guardian (London), George Monbiot wrote: 
“During the 1999 Balkans war, some of the critics of NATO's intervention alleged that the 
western powers were seeking to secure a passage for oil from the Caspian Sea. This claim was 
widely mocked. The foreign secretary Robin Cook observed that 'there is no oil in Kosovo'. This 
was, of course, true but irrelevant. [ . . . ]  

“For the past few weeks, a freelance researcher called Keith Fisher has been doggedly 
documenting a project which, as far as I can discover, has been little reported in any British, 
European or American newspaper. It is called the Trans-Balkan pipeline, and it's due for 
approval at the end of next month.”  

Shouldn't this belated 2001 discovery of the AMBO pipeline be enough to vindicate Project 
Censored for having cited the item on the pipeline published in November 1998?  

Personally, I have always considered these direct economic interests secondary to broader 
geopolitical motives. I never claimed that the Kosovo war was waged for oil. Rather, my view is 
that the primary motive for the 1999 war was to establish a new humanitarian mission for NATO 
beyond the Treaty area and to reinforce U.S. military presence in Europe.  

The Role of Project Censored  

WALLS DESCRIBES THE ACTIVITY of Project Censored as searching for hot stories that the 
mainstream media fail to cover and giving awards which have become 'Alternative Pulitzers,' 
commendations for excellence in independent reporting. I am not particularly familiar with 
Project Censored, but I would have thought that the search was less for hot than for politically 
significant stories that have been neglected because their content does not fit the agenda of the 
major interests that own and direct U.S. mainstream media. The notion of Alternative Pulitzers 
strikes me as rather comic. The Pulitzer Prizes awards money to reporters whose work is 
supported by the rich mainstream media establishment. Project Censored awards no money at 
all to reporters who had no money to start with when they wrote their alternative reports. In 
short, the Pulitzer Prizes are career trophies. Project Censored on the contrary is not about jour-
nalistic careers or even about excellence in reporting: it is about truth that is suppressed.  

Walls is identified as a sociology professor at Sonoma State University. He claims first hand 
acquaintance with Project Censored. However, there is nothing to indicate that he has any 
particular competence to judge events in Yugoslavia. From his article, one may conclude that he 
bases his criticism precisely on the dubious sources of the mainstream media, whose gaps and 
misrepresentations were the target of Project Censored in the first place.  

Alternative media are few and far between, usually operating on a shoestring and often 
connected to leftist political groups whose devotion to a cause inspires staff to work for next to 
nothing and without the infrastructure available to rich commercial media. Thus it is easy for 



Professor Walls to employ McCarthyite tactics to discredit a priori such sources as Workers 
World (the publication of [ . . . ] a Leninist sect) or Living Marxism (some sort of Trotskyist) and 
Jared Israel (a former Maoist). Personally, I am allergic to ideologies in general and have never 
been part of any of those political currents, but I can respect other people's commitments so 
long as they are honest. I consider articles should be evaluated on their merits, including 
mainstream reports, regardless of the bias of their owners or editors. Such evaluation is 
admittedly difficult and requires a mixture of background knowledge, awareness of how stories 
develop, and that mysterious human faculty called judgment.  

NATO and the Democratic Left  

WALLS WRITES: "On the subject of the former Yugoslavia, Project Censored, I sadly con-
cluded, had departed the terrain of the democratic Left for a netherworld of conspiracy theorists, 
Marxist-Leninist sects, and apologists for authoritarian regimes."  

It is rather comic that Walls backs his indictment of conspiracy theorists with a sort of conspiracy 
theory of his own, relegating all the unorthodox reporters to the same netherworld, apparently 
because a number of them were invited to a conference in Athens attended by radical 
journalists, most of whom were anti-NATO and pro-Serb. Now from this one might conclude that 
being anti-NATO already indicates a departure from the democratic Left. This is the crux of the 
matter. The democratic left represented by Walls, instead of acting as a main force for peace, 
has been reducing its function to providing the ideological alibi for war. Even if, when war 
comes, this democratic left complains about some of the most inescapably noticeable violence 
and destruction wrought by the United States and NATO, it has already legitimized their 
operations by credulously echoing every allegation of human rights violations committed by 
other people's governments and dismissing contemptuously any suggestion of ulterior motives 
on the part of their own national leaders.  

Professor Walls complains that stories selected for the 2000 Project Censored awards and 
Michael Parenti's commentary "lack [ . . . ] a balanced historical perspective on the last decade 
of war in the former Yugoslavia." Well, of course. Pieces cited by Project Censored are 
necessarily too short, too fragmentary, to provide historical perspective. But it is clear from the 
details of Professor Walls' article, themselves fragmentary, biased and sometimes inaccurate, 
that he himself is very far from having a balanced historical perspective on the subject.  

After over a decade of confusion and distortion, deception and self-deception, a balanced 
perspective is indeed hard to achieve - but it is imperative for the revival of critical thinking on 
the left and for the development of a clear-sighted movement for international justice and peace.  

DIANA JOHNSTONE'S recent book, Fools' Crusade: Yugoslavia, NATO and Western Delusions 
(Pluto Press, London), will soon be distributed in the U.S. by Monthly Review.  

 

DAVID WALLS replies to Diana Johnstone: 



DIANA JOHNSTONE DESCRIBES her extensive experience covering European politics over 
25 years, and questions my standing to speak about Yugoslavia. For me, this raises an 
important issue: are only experts or movement celebrities privileged to address matters of 
international affairs? What about the voice of the ordinary informed citizen? I claim no academic 
or journalistic expertise on the Balkans, but I have been interested in Yugoslavia since my 
student days in the 1960s, when Tito's earlier break with Stalin appeared to create an opening 
for a possible "third camp" between the Soviet Union and the West. I first visited Yugoslavia in 
1966, a trip that sticks in my memory because I was in Belgrade during the celebration of Tito's 
70-something birthday. The parks were full of children's art, and the family I was staying with 
had tickets to the gymnastic spectacle in the sports stadium honoring Tito, who was there, in the 
distance, in his white marshal's uniform. I left with a fond feeling for the people of Yugoslavia 
that remains with me to this day.  

Johnstone didn't need to be clairvoyant in 1984 to warn of a possible break-up of Yugoslavia. 
During a week's visit to Yugoslavia in 1972, vacationing with another family from Belgrade, I 
remember discussing the prospects for the country after Tito. I was startled, in my naïveté, by 
the family's apprehensions about the country's ability to stick together (and that was eight years 
before Tito's death in 1980). For that matter, the Praxis group of Yugoslavian philosophers had 
been warning of centrifugal forces threatening their country at least since 1971. Later, as the 
Eastern European bloc was beginning its dramatic upheavals in the late 1980s, I had the 
opportunity with a group of academics in February 1988 to enjoy lunch and conversation at the 
Yugoslavian embassy in Washington, DC, with Ambassador Zivorad Kovacevic (mayor of 
Belgrade from 1974 to 1982). Kovacevic clearly saw that Yugoslavia's future was with Europe. 
He was recalled by Milosevic in 1989, and retired from government service. He formed an NGO 
to advocate for democracy in Serbia and the other former Yugoslavian republics, and remains 
active in pro-democracy movements today. I have long known there to be many people of great 
decency, courage, and goodwill in Serbia. That's what made it all the more dismaying to see the 
direction Milosevic began to lead the country.  

I mention these personal reminiscences not to suggest the experiences give me any unusual 
insight into Yugoslavia, but because they did give me additional motivation to look deeper into 
the conflicting reports we began to receive on developments in Yugoslavia in the early 1990s. 
Few of us are authorities on every corner of the globe. Most of us rely on reporters and 
magazines we have come to trust for analysis of world events. When these trusted sources 
confront us with diametrically opposed interpretations, the resulting cognitive dissonance 
presents us with three possibilities. We can ignore the discrepancies and push the whole matter 
out of our minds. Or we can choose to believe the report that's most consistent with the mental 
model we carry in our heads of how the world works. Or we can take the time to dig into the 
matter, trying to the best of our ability to ascertain what the truth is, even if it means painfully 
revising our conceptual map of the world. Most of us don't have the time or motivation to follow 
the latter path very often, but with Project Censored based at my home campus, I felt a 
responsibility to try to determine the truth of their stories on Yugoslavia.  

One such story that drew my initial skepticism was Johnstone's report on the proposed 
Albanian- Macedonian- Bulgarian Oil Company (AMBO) pipeline, supposedly an important 



motivator of NATO intervention in the Balkans. Johnstone criticizes me for describing the 
$980,000 AMBO feasibility study as "modest." To us as individuals a million dollars sounds like 
a lot of money, but it's pocket change in the pipeline business, and a small slice of political pork 
for Congress. Compare it to the actually proceeding Baku to Ceyhan pipeline (construction 
began in September 2002), whose engineering study alone cost BP $76 million, and whose total 
cost is estimated to be $2.9 billion.  

Pipeline fever continues to grip Project Censored. In the recently released Censored 2003 the 
hypothetical AMBO pipeline resurfaces for story award #10 in the imagination of Michel 
Chossudovsky, who sees it as a major cause of NATO intervention in Macedonia. This story 
was hard to swallow even for the San Francisco Bay Guardian, a stalwart Project Censored 
booster, in its annual coverage of the top ten Censored awards that delicately described 
Chossudovsky's thesis as "more of a starting point than a smoking gun." A pipeline plot also 
figures in Censored 2003's story award #4 on the causes of the war in Afghanistan, although it 
plays a relatively minor role in the featured book, The Forbidden Truth, by French authors Jean-
Charles Brisard and Guillaume Dasquie.  

Peter Phillips also serves as national and international news editor of a local biweekly 
alternative newspaper with which Project Censored has a cooperative relationship, the North 
Bay Progressive, which featured a long essay in its June 13-26, 2002, issue by Karen Talbot, 
"U.S. Oil Profits Drive Policy in Central Asia." Talbot argues the now-abandoned Unocal 
proposal for a gas pipeline across Afghanistan to Pakistan and India drove U.S. policy first to 
support the Taliban and then to fight it. Anyone who takes this theory seriously should read Ken 
Silverstein's "No War for Oil!" in the August 12, 2002 issue of The American Prospect. Talbot is 
yet another member of the International Committee to Defend Slobodan Milosevic. She also 
worked for the World Peace Council (WPC) in its old pro-Soviet days, and is now a board 
member of its surviving remnant, which has migrated from Helsinki to Athens. An earlier version 
of her article appears on the WPC web site. I guess we should expect her story to turn up on the 
award list in Censored 2004.  

Although Johnstone is more sophisticated than these economic reductionists, seeing broader 
strategic interests underlying NATO intervention in the Balkans, some of her readers have 
clearly taken the pipeline interests to be the ultimate explanation of NATO's actions. One critic 
has described the explanations of groups like Workers World as "kindergarten Marxism." Marx 
and Engels famously described the executive of the modern state in the Manifesto as a 
committee for "managing the common affairs of the whole bourgeoisie" (emphasis provided), 
not for going to war over the individual interests of any specific corporation at any given 
moment. Even their necessarily simplified epigram is considerably more subtle than the parody 
of Marxian analysis offered by theories that find the causes of war in obscure pipeline and lead 
mine interests.  

Johnstone claims to be providing a balanced account of events in the former Yugoslavia, but 
she is the source of the Censored 1999 story denying systematic rape in Bosnia. Her article 
"Seeing Yugoslavia Through a Dark Glass" from the Fall 1998 CovertAction Quarterly, 
(available on the journal's web site) was first delivered as a paper at that May 1998 Athens 



conference of radical journalists. The precedent-setting ICTY verdict in the trial of Kunarac and 
associates for the systematic rape of Bosnian women in Foca has been available since 
February 2001, but Johnstone does not take the opportunity presented here to revise her earlier 
denial. Maybe she will get around to it in her forthcoming book.  

A couple of minor matters: Johnstone takes issue with my describing Project Censored's awards 
as "Alternative Pulitzers." I don't think that's a particularly apt characterization either, but I was 
quoting others who have used the term. AlterNet founder Don Hazen attributes the coinage to 
former In These Times publisher Paul Obis. Johnstone laments my dismissing her as a 
"formerly respected correspondent," but she herself points out that The Nation and In These 
Times came to this conclusion well before I did. I'm comfortable following their lead.  

 

EDWARD S. HERMAN & DAVID PETERSON  

Walls and the Hegemonic Truth  

To the Editors:  

ON NO SUBJECT HAS THE HEGEMONIC TRUTH serving establishment interests been as ef-
fectively disseminated as on Serb atrocities and Serb responsibility for all the ills of the Balkans. 
This view rests on a simplified, and essentially ideological picture of what caused the ethnic 
cleansing and killings of the 1990s, supported by highly selective and often outright false 
evidence. It has captured and overwhelmed numerous liberals and leftists, who have been 
unable to cut through the huge propaganda barrage, and have made the NATO war there a 
humanitarian enterprise overcoming true evil. Now that it has become evident that al-Qaeda 
played a significant role in helping both the Bosnian Muslims and KLA, and that under NATO 
control of Kosovo a true ecumenical ethnic cleansing has taken place covering the Roma, 
Turks, and Jews, as well as Serbs, the liberals and leftists who crusaded for the NATO war 
maintain a sturdy silence on these developments (as do the mainstream media) as a necessary 
part of preserving their mythical history of good versus evil.  

David Walls' piece is a perfect illustration of the swallowing of a hegemonic propaganda line 
based on ignorance and a selective use of evidence. Johnstone notes Walls' statement that the 
"unravelling" of Yugoslavia began when Milosevic "moved to end the autonomy of Kosovo and 
Vojvodina provinces in 1989," which is ideology parading as history, that ignores the 
significance of the fall of the Soviet Union; German, Austrian and papal interests and 
intervention; U.S. intervention; Croat nationalism and Croat and Slovenian economic interests, 
and other factors.  

Beyond this demonstration that Walls is out of his league, we believe that every illustration of 
bias given by Walls disintegrates on close inspection. He cites Tribunal judgments, as against 
Radislav Kristic, "convicted of genocide," as if that court was an objective institution of justice 
rather than an arm of NATO-and, in John Laughland's words, "a rogue court with rigged rules." 
Walls never digested the significance of the fact that when criticism of NATO became 
troublesome in May 1999, after NATO had moved to attacking Serbian civilian targets in 



straightforward violation of the Genocide Convention, the Tribunal issued a hastily concocted 
indictment of Milosevic based on unverified U.S. intelligence claims. This was only the most 
spectacular Tribunal PR move serving NATO, allowing continued de facto war crimes by the 
Tribunal's masters.  

We only have space here to examine one of Walls' cases, so let's take the first, Racak. Just as 
he takes the Tribunal as an objective source of information, he relies on Helena Ranta, the 
woman selected by OSCE to do the forensic study of this alleged massacre, although her 
forensic expertise was limited to dentistry. On March 17, 1999, Ranta's team submitted a report 
whose findings were substantially identical with those of a Serb team; but for purposes of a 
press conference Ranta issued a separate report that was acknowledged to be her personal 
views and "not to be interpreted in any way as the authorized communication of the Department 
of Forensic Medicine of the University of Helsinki, or the EU expert team of pathologists."  

The Serb expert and team spokesperson, Professor Dusan Dunjic, found evidence of 
gunpowder on the hands of 37 of 40 victims, suggesting the handling of firearms; in 38 of 40 
cases there was evidence of killing from a distance; and many of them were clothed in a 
manner suggesting paramilitary service (see his "The (Ab)use of Forensic Medicine," 
www.suc.org/politicslkosovo/ documents/Dunjic0499.html). Is his evidence less trustworthy than 
Ranta's? Walls fails to mention that the report she and her team prepared on the massacre has 
to this day not been publicly released.  

Walls neglects all other sources and context. He fails to mention that Racak was a KLA 
stronghold, and that the KLA had reoccupied the town after a Serb-KLA shootout, and that it 
was the KLA that "found" the bodies on the following morning. He doesn't mention that the 
attack on Racak was observed by OSCE monitors, with two APTV photographers present, by 
invitation of the Yugoslavs. Why would the Yugoslavs invite observers to an action where they 
intended to slaughter civilians? Why would they leave a lot of dead civilians in a heap for their 
enemies to use against them (and we would wager that Walls swallows the belated claims of 
Serb mass removal operations where bodies are not found)?  

Christopher Chatelet of Le Monde was in Racak the day ofthe massacre, found the site calm, 
OSCE observers helping some elderly people, but telling Chatelet that nothing important had 
happened. There were no signs of a massacre. After the report of a massacre Chatelet and Le 
Figaro reporter Renaud Giraud insisted on seeing, the AP photographers' tapes of the days 
events, which Chatelet and Renaud say showed fighting but nothing supporting a claim of a 
massacre. These were independent observers on the scene. The AP photographers and OSCE 
representatives who were at Racak have not been available for further inquiry. Have they and 
the final big OSCE report been kept unavailable ever since to protect Yugoslavia?  

The "preferential method" of research that Walls displays in discussing Racak we believe 
characterizes his other analyses of Yugoslavia, so he, not Project Censored and its authors, is 
the true "apologist" - for an institutionalized but false NATO party line swallowed by the New 
York Times, In These Times, Christopher Hitchens, and many more.  

http://www.suc.org/politicslkosovo/


EDWARD S. HERMAN is an economist and media analyst; his most recent book, co-edited with 
Philip Hammond, is Degraded Capability: The Media and the Kosovo War (Pluto, 2000).  

DAVID PETERSON is a freelance researcher and writer based in the Chicago area.  

 

DAVID WALLS replies to Edward S. Herman and David Peterson:  

ONE MAY SAY OF EDWARD HERMAN what Norman Thomas said of Henry Wallace: he is a 
man "so firmly in possession of the truth that the facts don't matter very much." Herman and 
David Peterson get one thing right, however; I do base my conclusions about the crimes in 
Bosnia on the extensive body of evidence amassed at the ICTY trials. It's ironic that just as 
progressives are excoriating President George W. Bush for opposing the treaty establishing the 
International Criminal Court in The Hague, Herman has been relentlessly attacking an actually 
existing prototype, the ICTY (see, for example, his articles in the April and May 2002 issues of Z 
Magazine).  

Herman's brief against the Tribunal is based on claims regarding NATO crimes he believes the 
ICTY should be prosecuting but isn't. Aside from the Milosevic trial, which he spends most of his 
articles attacking, Herman pays no attention to the dozens of ICTY trials that have often gone 
on for several months, with each side presenting scores of witnesses and compiling massive 
documentation. Although the majority of cases have involved Serbs, Croatians and Bosnians 
have also been arrested and brought to trial. Judges have scrupulously followed strict rules of 
evidence, throwing out the testimony of unreliable witnesses and finding some of the accused 
innocent. By ignoring the Kunarac case (which declared for the first time that systematic rape of 
women in wartime is a war crime and a crime against humanity) Herman and Peterson appear 
to be blinded by their own vulnerability to a component of "hegemonic truth" - namely male 
chauvinism. Given the vital importance of this precedent to women world-wide, even the 
harshest male critics of the ICTY ought to be able to grant its significance.  

Most of Herman and Peterson's comments are directed at the January 1999 Racak incident in 
Kosovo, and argue that no massacre has been proven. They aim to discredit Dr. Helena Ranta, 
the director of the EU Forensic Expert Team in Kosovo, by claiming she is only a dentist. Once 
again Herman and Peterson are revealed buying into a piece of the ''hegemonic truth" they 
purport to decry - by adopting the dated idea that a physician must be at the apex of forensic 
science. For one thing, forensic odontology is a central forensic discipline, as teeth are a vital 
means of identifying human remains. And Ranta is not only a D.D.S., but has a Ph.D. in 
microbiology (a key field in this day of DNA analysis) and an appointment on the faculty of 
Forensic Medicine at the University of Helsinki. She is an internationally recognized forensic 
authority.  

Herman and Peterson ask whether the evidence of Professor Dusan Dunjic is less trustworthy 
than Ranta's. In a word, yes.  One doesn't need to impeach Dunjic's integrity to acknowledge 
that he had access only to initial autopsy evidence. Ranta's team returned in November 1999 
and March 2000 to the site where 23 bodies were found in a gully near Racak with a full 



complement of photographers, surveyors, and other crime scene analysts. They found bullets at 
the points where the bodies were positioned, and linked these to the bodies by DNA evidence. 
Shell casings were also recovered, which allowed identification of the number and types of 
weapons fired. The evidence makes clear the victims were executed where their bodies were 
found. In a separate interview, available at the Balkan Witness web site, Ranta estimated the 
bodies at the Racak gully had been shot from a distance of a couple meters. Dunjic reported 
using a paraffin test to determine whether the victims had recently fired guns. As Ranta's report 
notes, however, modern forensic science advises using a more reliable test. When Ranta's 
team employed that more reliable test, the results came up negative. Contrary to Herman and 
Peterson, the executive summary ofthe final report of the EU Forensic Expert Team has been 
available since February 2001, and it may be read at the Balkan Witness web site.  

For all who would whitewash the realities of war crimes, genocide, and systematic rape of 
women in the former Yugoslavia, I can do no better than conclude with the words of Ed Vulliamy 
from his "Poison in the Well of History" article. "Shame, then, on those fools, supporters of the 
pogrom, cynics and dilettantes who supported them, gave them credence and endorsed their 
vile enterprise."  


